Sover du med din telefon under hovedpuden? Måske skulle du genoverveje…

De fleste af os har vores telefoner på os hele tiden. Der kommer konstant sms’er og e-mails, man bruger gemte kreditkort til at betale med, og man ved aldrig, hvornår man får brug for at ringe til nogen. Det er endda forståeligt, at folk vil kigge på deres telefoner, så snart de vågner, for at håndtere alle de notifikationer, der kom, mens de sov.

Men bør din telefon være på eller i nærheden af dig, mens du sover? Sandsynligvis ikke, og her er grunden.

Det kan gøre det sværere at falde i søvn

En undersøgelse fra 2011 viste, at 9 ud af 10 europæere brugte en eller anden form for teknisk enhed i timen, før de gik i seng. Udtrykket “teknisk enhed” omfatter mere end bare mobiltelefoner, såsom tv, computere eller laptops, videospilkonsoller og meget mere. Men ud af alle teknologiske enheder var det mest sandsynligt, at mobiltelefoner blev brugt af folk under 30 år.

For disse unge voksne, der brugte mobiltelefoner og andre mere interaktive teknologiske enheder lige før sengetid, var det ikke så let at falde i søvn.

Når du bruger teknologi, især din mobiltelefon, lige før du går i seng, giver du ikke din krop og hjerne tid nok til at slappe af. Desuden er det så nemt at blive fanget af det spil, du spiller, det Facebook-nyhedsfeed, du scroller igennem, eller den serie, du ser.

Det kan være svært at lægge telefonen fra sig, når man er i gang med noget, hvad enten det er en sms-samtale eller en anden app. Hvis du ikke har din telefon i nærheden, mens du forsøger at slappe af og falde i søvn, bliver du ikke fristet til at række ud efter den og begynde at scrolle tankeløst.

Det kan forstyrre din søvncyklus

En asiatisk pige sover i sengen på hendes venstre side

Ved ikke at bruge din telefon, lige før du går i seng, reducerer du også din eksponering for blåt lys. Eksponering for blåt lys så tæt på sengetid kan ofte forstyrre din døgnrytme.

I bund og grund ødelægger blåt lys dit indre ur ved at forsinke den naturlige frigivelse af melatonin, før du falder i søvn.

Vores døgnrytme plejede at være, og er stadig til en vis grad, tæt forbundet med solopgang og solnedgang hver dag. Så i løbet af dagen vidste vores kroppe naturligvis, hvornår det var tid til at vågne op og gå i seng.

Smartphones har sat en kæp i hjulet på mange menneskers døgnrytme, især på grund af det blå lys. Uanset om du udsætter dig selv for blåt lys lige før sengetid, eller når din telefon lyser op i løbet af natten med notifikationer, vil din søvncyklus blive påvirket negativt. Der er en god chance for, at du vågner op og føler dig groggy eller i søvnunderskud.

Den bedste måde at modvirke effekten af blåt lys er at lade være med at bruge telefonen et par timer før sengetid. Når det er sagt, er det ikke altid muligt eller ønskeligt at gøre det.

Der findes masser af gode blålysfiltre, som kan hjælpe med at reducere de negative effekter af at bruge telefonen, lige før du går i seng. Så hvis du er nødt til at bruge din telefon i timerne, før du skal sove, så sørg for at have et blålysfilter på. Og prøv i det mindste at give dig selv en time uden skærmtid, før du skal sove.

Der er en lav risiko for strålingseksponering

En pige ligger i sengen med åbne øjne i halvmørket.

Der er mange mennesker derude, som siger, at mobiltelefoner forårsager kræft. Lige nu er der ikke nok endegyldigt videnskabeligt bevis til at bakke denne påstand op.

En undersøgelse foretaget af National Toxicology Program i 1999 udsatte rotter for høje frekvenser af radiostråling fra mobiltelefoner. De fandt tegn på tumorer, både godartede og ondartede, i testrotternes hjerter, hjerner og binyrer.

FDA siger dog, at “næsten 30 års videnskabelig dokumentation ikke har forbundet eksponering for radiofrekvensenergi fra brugen af mobiltelefoner med helbredsproblemer som f.eks. kræft.”

På grund af modstridende videnskabelige undersøgelser og oplysninger er det svært at vide, hvad der er den bedste praksis, når det gælder din mobiltelefon.

Din mobiltelefon udsender lave niveauer af ikke-ioniserende stråling, men kun når den er i brug. Den eneste kendte bivirkning af denne stråling er opvarmning. Din telefon bliver varm, når den har været i brug i et stykke tid, og hvis du holder telefonen op til hovedet for at foretage et opkald, kan det omgivende kropsvæv også blive varmt.

Hvis du er bekymret for den potentielle strålingseksponering, er der et par ting, du kan gøre.

  • Hold din telefon væk fra dig, mens du sover. Hvis du får opkald eller notifikationer i løbet af natten, der øger den radiofrekvente stråling fra din telefon, vil den være langt nok væk fra dig til, at du ikke bliver påvirket så meget.
  • Hvis du har brug for at lytte til musik eller en podcast, mens du sover, kan du prøve at bruge øretelefoner eller en Bluetooth-højttaler.
  • Hvis du vil begrænse din eksponering for mobilstråling yderligere, kan du prøve at tage opkald håndfrit og opbevare din mobil et andet sted end i lommen. At øge afstanden mellem dig og din mobiltelefon er nøglen til at reducere de små effekter, som radiofrekvent stråling kan have på dig.

Her er, hvad du kan prøve i aften

Prøv at lægge din telefon i et andet rum, mens du sover. Eller hvis du har brug for din telefon i soveværelset, når vækkeuret ringer, så sørg for, at den er mindst en meter væk fra dig. Her er en bonus: Hvis din telefon ikke er lige ved siden af dig om morgenen, kan du ikke nemt snooze vækkeuret.

Du vil sandsynligvis ikke mærke den store forskel ved at have din telefon lidt længere væk fra dig, mens du sover. Men det vil hjælpe med at forbedre din evne til at falde i søvn, blive ved med at sove og få en god søvn. I denne hurtige verden er en god nats søvn supervigtig.