Frygter du, at kunstig intelligens snart kan erstatte dig på jobbet? Frygt ikke! Her er grunden til, at AI ikke kan erstatte mennesker på arbejdspladsen.

NØGLEPUNKTER

Følelsesmæssig intelligens adskiller mennesker fra AI på arbejdspladsen. Mennesker kan danne meningsfulde forbindelser og føle empati med andre, hvilket er afgørende for virksomhedens vækst.
AI er begrænset af de data, den modtager, og har svært ved at tilpasse sig nye situationer. Menneskelig tankegang og kreativitet kan ikke uden videre kopieres af maskiner.
Bløde færdigheder, såsom teamwork og effektiv kommunikation, giver mennesker en fordel i forhold til AI. At udvikle disse færdigheder er afgørende for professionel succes.

Når arbejdsgivere står over for den hurtige vækst i kunstig intelligens-teknologi (AI) på dagens arbejdsmarked, tænker de sandsynligvis på automatiserede processer, der gør arbejdet lettere, hurtigere og mere effektivt. På den anden side frygter medarbejderne sandsynligvis at miste deres job og blive erstattet af en maskine.

Selvom AI er designet til at erstatte manuelt arbejde med en mere effektiv og hurtigere måde at udføre arbejdet på, kan det ikke tilsidesætte behovet for menneskelige input på arbejdspladsen. I denne artikel vil du se, hvorfor mennesker stadig er utroligt værdifulde på arbejdspladsen og ikke helt kan erstattes af AI.

1. AI mangler følelsesmæssig intelligens

Bløde færdigheder collage

Følelsesmæssig intelligens er en af de faktorer, der gør mennesker evigt relevante på arbejdspladsen. Betydningen af følelsesmæssig intelligens på arbejdspladsen kan ikke understreges nok, især når man har med kunder at gøre.

Som sociale dyr er et grundlæggende, ubestrideligt behov hos mennesker behovet for følelsesmæssig forbindelse med andre. AI forsøger at efterligne menneskelig intelligens, men følelsesmæssig intelligens er ikke lige så let at kopiere som intellektuel intelligens. Hvorfor ikke? Fordi det kræver empati og en dyb forståelse af den menneskelige oplevelse, især smerte og lidelse, og AI føler simpelthen ikke smerte.

Kloge virksomhedsejere og ledere forstår, hvor vigtigt det er at appellere til medarbejdernes og kundernes følelser. En maskine kan ikke opnå sådanne niveauer af menneskelig kontakt, men som menneske er der måder, hvorpå du kan øge din følelsesmæssige intelligens.

Uanset hvor godt AI-maskiner er programmeret til at reagere på mennesker, er det usandsynligt, at mennesker nogensinde vil udvikle en så stærk følelsesmæssig forbindelse med disse maskiner. Derfor kan AI ikke erstatte mennesker, især fordi det er afgørende for virksomhedens vækst, at man kan komme i kontakt med andre.

2. AI kan kun arbejde med inputdata

AI kan kun fungere baseret på de data, den modtager. Alt andet ville være mere, end den kan håndtere, og sådan er maskiner ikke bygget. Så når maskinens datainput ikke omfatter et nyt arbejdsområde, eller dens algoritme ikke omfatter uforudsete omstændigheder, bliver maskinen ubrugelig.

Disse situationer er almindelige i teknologi- og fremstillingsindustrien, og AI-udviklere forsøger konstant at finde midlertidige løsninger. Ideen om, at AI-værktøjer kan tilpasse sig enhver situation, er en af flere almindelige myter om kunstig intelligens.

Så hvis du frygter, at AI kan infiltrere alle brancher og fjerne efterspørgslen efter dine faglige færdigheder, kan du være sikker på, at det ikke vil ske. Menneskelig tankegang og den menneskelige hjernes evne til at analysere, skabe, improvisere, manøvrere og indsamle information kan ikke uden videre kopieres af AI.

3. AI’s kreative proces er begrænset til de data, den modtager

En collage om kunstig intelligens: en pige kigger ud i det fjerne.

Når AI brainstormer kreative koncepter og måder at udføre arbejde på, mangler den denne menneskelige evne, fordi AI, som allerede fastslået, kun kan arbejde med de data, den modtager. Derfor kan den ikke finde på nye måder, stilarter eller mønstre at udføre arbejdet på, men er begrænset til de givne skabeloner.

Arbejdsgivere og medarbejdere ved, hvor vigtigt det er med kreativitet på arbejdspladsen. Kreativitet giver den behagelige fornemmelse af noget nyt og anderledes i stedet for de kedelige, gentagne handlinger, som AI er designet til at fungere med. Kreativitet er grundlaget for innovation.

I forbindelse med kreativ tænkning er evnen til at tænke ud af boksen. Maskiner er designet til at “tænke inden for boksen”. Det betyder, at AI-værktøjer kun kan fungere inden for rammerne af deres givne data.

På den anden side kan mennesker tænke ud af boksen, hente information fra forskellige kilder og generere løsninger på komplekse problemer med få eller ingen tilgængelige data. Da AI ikke besidder evnen til at tænke ud af boksen og generere kreative ideer til innovation, kan AI ikke overtage menneskets plads på arbejdspladsen.

4. AI har ikke bløde færdigheder

Bløde færdigheder er et must for enhver medarbejder på arbejdspladsen. De omfatter teamwork, opmærksomhed på detaljer, kritisk og kreativ tænkning, effektiv kommunikation og interpersonelle færdigheder, for blot at nævne nogle få. Disse bløde færdigheder er efterspurgte i alle brancher, og du skal udvikle dem for at få professionel succes.

Mennesker lærer og skal besidde disse færdigheder; at udvikle dem er værdifuldt for alle, uanset stilling. Virksomhedsledere har brug for dem for at trives, og det samme gælder et team af medarbejdere i enhver branche. Derfor giver disse bløde færdigheder dig en fordel i forhold til AI på arbejdspladsen.

Men bløde færdigheder er fremmede for maskiner med kunstig intelligens. AI kan ikke udvikle disse bløde færdigheder, som er afgørende for udvikling og vækst på arbejdspladsen. At udvikle disse færdigheder kræver et højt niveau af ræsonnement og følelsesmæssig intelligens.

5. Mennesker får AI til at fungere

Kunstig intelligens-collage: Virtuel hånd rækker ud efter AI-knappen

Der ville ikke være nogen kunstig intelligens uden menneskelig intelligens. Udtrykket kunstig intelligens betyder, at mennesker designer det. Mennesker skriver de kodelinjer, som AI udvikles med. De data, som AI-maskinerne arbejder med, er indtastet af mennesker. Og det er mennesker, der bruger disse maskiner.

I takt med at AI-applikationerne vokser, vil der også blive brug for flere mennesker. Nogen er nødt til at designe maskinens AI-processer, skabe disse maskiner, betjene og vedligeholde dem. Kun mennesker kan gøre dette. På baggrund af disse fakta kan du med sindsro afvise alle spekulationer om, at AI vil overtage menneskets plads på arbejdspladsen.

6. AI skal supplere menneskets evner og intelligens, ikke konkurrere med det

Anvendelser af kunstig intelligens vinder frem på arbejdspladsen, og de vil erstatte mange af de job, folk udfører i dag. Men de job, der erstattes, er ofte begrænset til gentagne opgaver, der kræver mindre intens tankevirksomhed. Derudover vil ændrede krav på arbejdspladsen skabe nye roller for mennesker, efterhånden som verden bevæger sig mod et mere integreret teknologisk landskab.

En rapport fra World Economic Forum viser, at mens maskiner med kunstig intelligens vil erstatte omkring 85 millioner jobs i 2025, vil omkring 97 millioner jobs blive gjort tilgængelige samme år takket være kunstig intelligens. Så det store spørgsmål er: Hvordan kan mennesker arbejde med AI i stedet for at blive erstattet af den? Det bør være vores fokus.

For i vores tidsalder vil det være svært, hvis ikke umuligt, at leve uden AI – og uden mennesker ville der ikke være nogen kunstig intelligens. Fremsynede organisationer er allerede i gang med at udvikle måder at inkorporere menneskelige evner og AI på for at opnå højere niveauer af produktivitet og innovation.

7. AI har brug for at blive faktatjekket

En collage om kunstig intelligens: en virtuel hånd og en menneskehånd rækker ud efter en virtuel hjerne i retning af hinanden.

Et stort problem med AI-chatbots som ChatGPT er, at de ofte er unøjagtige og kræver faktatjek af menneskelige moderatorer. AI er ganske vist i stand til at lære meget hurtigt, men den mangler sund fornuft og er simpelthen ikke i stand til at ræsonnere og bestride fakta i samme grad som mennesker. Derfor bør du nok undgå at spørge AI-chatbots om visse ting.

Det, vi kan lære af det her, er, at eftersom kunstig intelligens ikke er i stand til at kontrollere sig selv og har brug for ekstern moderering, vil faktatjek sandsynligvis blive en vigtig karriere i fremtiden. Så det kan være en god idé at opfriske dine researchfærdigheder i mellemtiden.

8. AI kan ikke udføre manuelt arbejde

Funktionærjobs som forfatter, programmør, revisor og designer kræver arbejde med software og er derfor mere modtagelige for at blive udført – i det mindste delvist – af AI-systemer.

Job som blikkenslager, elektriker, politibetjent, murer og bygningsarbejder er dog langt fra i fare for at blive forældet på grund af AI, da de kræver manuelt arbejde.

Man kan trods alt ikke bede ChatGPT om at bygge en bygning. Måske vil AI-systemer i en fjern fremtid være i stand til at bygge huse med automatiserede 3D-printere, men i en overskuelig fremtid ser det ud til, at manuelt arbejde er sikret mod AI-invasion. For det kan blive mere lukrativt i den nærmeste fremtid.

Interesseret i at lære mere om kunstig intelligens og hvordan du kan udnytte dens potentiale? Sådan tilmelder du dig ChatGPT og begynder at udforske mulighederne for at samarbejde med AI i dine professionelle og personlige projekter.

Lær at arbejde med AI, ikke at frygte den

Kunstig intelligens er ikke noget, man skal være bange for. Men du er nødt til at gøre dit bedste for ikke at blive erstattet af AI. Opkvalificer dig, hold dig ajour med de nyeste trends inden for dit felt, og vær innovativ og kreativ. På den måde vil du være et aktiv, som ingen arbejdsgiver vil risikere at miste.

Så næste gang du hører, hvordan kunstig intelligens truer med at eliminere mennesker fra arbejdsstyrken, så læs denne artikel og vær sikker på, at mennesker altid vil have overtaget over AI.