Hvis du ofte føler dig overvældet eller ude af kontakt med dine følelser, kan du prøve disse lydjournal-apps, der hjælper dig med at få styr på dine tanker.

Journaling er at nedfælde sine personlige tanker, følelser og fornemmelser i håndskrevne eller virtuelle notesbøger og dagbøger.

Mange mennesker fører dagbog på grund af deres mentale sundhed. At skrive dagbog om sine følelser kan måske reducere psykisk stress og anbefales til folk, der kæmper med angst.

Lyddagbog er en af de nyligt introducerede former for dagbog, så lad os tage et kig på de bedste lyddagbogsapps, der findes.

1. Journify

Skærmbilleder af Journify-appen

Journify lader dig lave enkle lydoptagelser. Den anbefaler daglige 5-minutters optagelser, der hjælper dig med at fange essensen af dine følelser, før dine tanker begynder at strejfe.

Appens enkle brugerflade gør det nemt at indarbejde dagbogsføring i din hverdag. Du vælger selv, hvad der skal ske med dine optagelser; du kan dele dem på forskellige platforme som en skriftlig tekst eller en lydudskrift. Alle dine dagbogsnotater krypteres automatisk, så ingen tredjepart kan få adgang til dem uden dit samtykke.

Journify har også en burnout-tracker funktion, der overvåger og analyserer dit humør og din mentale tilstand over tid. Den hjælper dig med at tjekke din daglige søvn, energi og motivation, så du ved, hvornår dit velbefindende forværres eller forbedres. Opgrader til Journify Unlimited for at få adgang til en humøranalysator og ubegrænsede lyddagbogsposter pr. måned.

Download: Journify til Android | iOS (gratis, køb i appen muligt).

2. Murmur

Skærmbilleder af Murmur-appen

Murmur er endnu en lydjournal-app med brugervenlige funktioner. Murmur fungerer som din online taledagbog, der sporer dine daglige input i din talekalender. Den giver dig mulighed for at fortælle historien om din dag med dine egne ord og nedskrive dine følelser, efterhånden som de kommer.

Murmur hjælper dig med at fange dine følelser og humørsvingninger i løbet af dagen ved hjælp af din stemme. Sidst på dagen kan du lytte til dine optagelser og få indsigt i dine fremskridt og områder, der kræver lidt ekstra opmærksomhed.

Murmur har notifikationsfunktioner, som minder dig om at logge dine følelser og tanker, så ofte du vil. Den har også fem følelsesniveauer at vælge imellem, før du begynder hver optagelse. På den måde kan du spore dine følelser og se dine fremskridt.

Download: Murmur til Android (gratis, køb i appen muligt) | iOS ($0,99, køb i appen muligt).

3. Stoic

Skærmbilleder af Stoic-appen

Stoic er en omfattende app til mental sporing, der indeholder åndedrætsøvelser, meditationer og guidede visualiseringer.

Du kan bruge den til at føre dagbog, enten ved at skrive dine tanker eller indtale en besked ved at trykke på mikrofonen på Empty Page-skærmen. Tilføj billeder eller videoer, eller endda skitser, for at hjælpe dig med at udtrykke dig.

Hvis du har den “tomme sides angst”, så har Stoic den perfekte løsning med adskillige samlinger af guidede prompts om emner som lykke, stress/angst og relationer, der hjælper dig med at komme i gang.

Stoic-appen er nem at bruge og har et smukt design, så du nemt kan følge med i din mentale sundhed.

Download: Stoic til Android | iOS (gratis, køb i appen muligt).

4. Success Voice Journal

Skærmbilleder af Success Voice Journal-appen

Angst kommer ofte med svækkende mentale udfordringer som lav selvtillid og motivation. Denne daglige lydjournal kan forbedre din selvtillid og give dig motivationen tilbage for dagen.

Success Voice Journal giver dig mulighed for at optage en kort lydoptagelse på 30 sekunder (så du kun fokuserer på det specifikke øjeblik), hvor du kan få afløb for dine følelser, registrere dine sejre eller dokumentere dine tab.

Når du jævnligt opdaterer din dagbog, får du en portefølje af præstationer og følelsesmæssige fremskridt. Du kan også spore forbedringer, som dagen går.

Download: Success Voice Journal til Android (gratis, køb i appen muligt).

5. Day One Journal

Skærmbilleder af Day One Journal-appen

Den prisbelønnede dagbogsapp Day One Journal ser ikke bare stilfuld ud, den er også ekstremt enkel at bruge. Den grundlæggende app er gratis, men for at få adgang til lydjournaler skal du abonnere på Day One Premium. Så vil du opdage, at dine stemmeoptagelser transskriberes nøjagtigt, så du kan gennemgå og genopleve dine minder. Tilføj fotos, videoklip og endda PDF-filer for at forbedre dine dagbogsnotater.

Day One indeholder valgfri prompts, hvis du har brug for lidt hjælp til at komme i gang. Det er nemt at oprette et ubegrænset antal dagbøger, så du kan holde dine tanker om forskellige emner adskilt.

Med tiden bliver Day One en fuldstændig sikker registrering af dit liv og dine tanker. “På denne dag”-funktionen giver dig mulighed for at gense øjeblikke fra din fortid.

Hvis du bruger Apple-enheder, synkroniserer Day One også på tværs af iOS, watchOS og macOS, så du problemfrit kan skifte og optage dine tanker, uanset hvor du er.

Download: Day One Journal til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

6. Sound Off: Voice Memo Journal

Skærmbilleder af Sound Off-appen

Sound Off gør processen med at skrive lydjournal til en hurtig mindfulness-øvelse. I sin grundform er det en simpel stemmeoptager. Men den har en unik tilgang til guidede beskeder.

Før du taler, kan du lytte til et lydklip på et minut med en foreslået øvelse, præsenteret af en venlig og beroligende stemme. Det opmuntrer dig til at svare hurtigere, end hvis du bare læser opgaven på skærmen, fordi du føler, at du er i gang med en samtale.

I modsætning til Day One er vægten i Sound Off ikke på at genopleve minder, men på processen med at tænke højt. Så selvom du kan lytte tilbage, er der ikke noget pres for at gøre det. Det at sige sine tanker er tilstrækkelig egenomsorg.

Download: Sound Off: Voice Memo Journal til iOS (gratis, køb i appen muligt).

Hvorfor lydjournaler kan hjælpe med at kontrollere angst

Du undrer dig måske over, hvad der adskiller audio-journaling fra andre former for journaling, eller hvad der gør det mere effektivt at tale sine tanker end at skrive dem ned. Et af de bedste svar er den umiddelbare spontanitet, som kan hjælpe dig med potentielt at lindre din angst.

1. Spontanitet indfanger rå følelser

Audio-journaling giver dig mulighed for at optage dine tanker i deres reneste form, præcis som du tænker dem. Fordi du optager i det øjeblik, hvor du føler dig trigget eller angst, kan du indfange dine rå følelser og tanker.

Da du ofte har din telefon med dig, kan du trykke på optageknappen, når du føler dig overvældet eller ude af kontrol. Mens du taler, optager du præcis, hvad du føler. Det kan hjælpe dig med at bearbejde disse tanker og følelser bedre, når du hører dem højt.

2. At tale hjælper med at frigøre indre spændinger

Mange undersøgelser viser, at det at tale med sig selv om sine problemer kan hjælpe en med at få afløb for sine indestængte følelser. Når du taler om, hvad du føler, og hvordan du føler det, hjælper det dig med at komme af med den stress, der er forbundet med at holde dine følelser inde.

Gennem audio-journaling kan du tale dig ud af dine bekymringer i stedet for at kæmpe alene i dit hoved.

3. Du fanger tale hurtigere end skrift

Det er velkendt, at mange mennesker taler hurtigere, end de skriver. Når du føler dig overvældet, kan du have svært ved at få dine tanker ned på skrift hurtigt nok.

Lydjournaler løser dette problem. Med lydjournal-apps kan du optage dine tanker, mens du er på farten, uden at skulle skrive et eneste ord af dem. Nogle af disse dagbøger transskriberer dine talte tanker til tekst, hvis du stadig gerne vil have dine tanker i det skrevne ord.

Audio Journaling giver et lyttende øre

Det bliver lettere at håndtere din angst, når du har et lyttende øre. Det er, hvad disse lydjournal-apps tilbyder dig. For at nyde de sande fordele ved lydjournaler mod angst, skal du sørge for at bruge dem i løbet af dagen.

Start med et par tanker, og byg op, efterhånden som du bliver fortrolig med det. Det starter måske ikke altid let, men vedholdenhed betaler sig i sidste ende.