Angst og depression kan gøre dine daglige aktiviteter vanskelige. Når du ikke har adgang til professionel hjælp, kan disse apps give dig lettelse.

Det er til tider svært at finde kilden til din fortvivlelse. Årsagerne kan være stress, angst, vrede, depression eller noget andet. Det eneste, du er sikker på, er, at du ikke ønsker at have det sådan her længere.

Heldigvis kan nogle apps hjælpe dig med at fjerne sådanne tanker og følelser med det samme. Bemærk dog, at disse apps ikke kan erstatte terapi, og det er bedst at søge professionel hjælp i stedet for udelukkende at stole på mobilapps. Brug i stedet disse muligheder til supplerende hjælp og midlertidig lindring.

1. Wysa

Wysa er en AI-drevet chatbot

Wysa er en AI-drevet chatbot, der hjælper dig med at komme igennem vanskelige tider.

HVAD ER AI?

AI er kunstig intelligens i maskiner. Artificial Intelligence betyder, at maskiner er i stand til at lære nye ting, tage beslutninger og overveje ting på samme niveau som et menneske. Den engelske forkortelse, AI, bruges ofte i Danmark, selvom vi har et dansk udtryk.

Wysa bruger kognitiv adfærdsterapi (CBT) og meditationssessioner til at hjælpe dig med at håndtere angst, depression, stress og andre mentale problemer.

CBT er en dokumenteret og effektiv behandling af forskellige psykiske lidelser, og der findes flere CBT-apps til at forbedre din mentale sundhed til iOS og Android. Wysa skiller sig ud med et omfattende bibliotek af selvomsorgsøvelser, der kan hjælpe dig med at sove bedre, håndtere vrede og være mere produktiv.

Du kan også vælge en dedikeret terapeut med live lyd-, video- eller tekstsessioner via appen. Wysa har også en praktisk SOS-knap, der forsøger at berolige dig, hvis du får et angst- eller panikanfald.

Download: Wysa til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

2. Rootd

Rootd er en simpel app, der har til formål at afhjælpe angst og panik. Den indeholder guidede åndedræts- og visualiseringsøvelser for at give øjeblikkelig lindring, når det er nødvendigt. Den indeholder også nogle lektioner om mental sundhed for at hjælpe dig med at forstå det bedre. Derudover har appen en Panik-knap, som du kan bruge, når du føler dig ængstelig eller har et panikanfald. Når du trykker på knappen, spørger Rootd dig, hvordan du har det, og præsenterer to muligheder: Selvsikker og Ikke godt. Du skal vælge en af dem baseret på dit humør. Afhængigt af dit valg giver den dig en række opfordringer, der kan hjælpe dig med at håndtere dine følelser.

Rootd indeholder desuden en dagbog, hvor du kan registrere dit humør for at få det bedre. Appen består af statistikker, der viser, hvor langt du er kommet. Inden du tjekker ind, skal du vælge indstillingen Angstcheck-in, som stiller dig et par hurtige spørgsmål for at vurdere dit angstniveau.

Download: Rootd til Android | iOS (gratis, abonnement tilgængeligt).

3. Headspace

Headspace er en velkendt og bemærkelsesværdig meditations-app, der kan afhjælpe angst og stress. Den har en bred vifte af meditationsvejledninger på tværs af fire sektioner: Meditere, sove, motionere og fokusere.

I sektionen Meditation er der to dedikerede kategorier: “SOS” og “For stress og hverdagsangst”. Hvis du oplever et panik- eller angstanfald og ikke har adgang til en terapeut, bør du gå ind i SOS-sektionen for at få øjeblikkelig hjælp. I mellemtiden indeholder afsnittet For stress og daglig angst daglige meditationer, der kan hjælpe dig med at overvinde følelser af angst og stress.

Desuden kan du afhængigt af dine følelser udforske kategorier som f.eks. udbrændt, mistet dit temperament, i panik, frustreret, nulstillet og meget mere. Det er 3-minutters sessioner, der hjælper dig med at slappe af, når du har mest brug for det. Hvis du er glad for denne app, kan du få mest muligt ud af Headspace ved at dykke dybt ned i indholdet.

Download: Headspace til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

4. TalkLife

TalkLife er en fællesskabsbaseret peer-to-peer støtte-app, der forbinder dig med andre, der gennemgår lignende oplevelser. Det er en god mulighed, når du føler, at ingen forstår dig, og du har brug for nogen, du kan tale med.

Du kan skrive anonymt og give slip på alt uden at være bange for at blive dømt. Hvis du ikke ønsker at skrive et indlæg, kan du kommentere eller reagere på andres indlæg. Desuden kan du finde en “Jeg har brug for hjælp” option, der viser dine lokale hjælpelinjenumre eller ringer til dem, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp. Der er også et wellnesscenter med forskellige selvplejeguides.

Med denne app kan du chatte med andre og dele dine følelser, mens du forbliver anonym. Når du har læst nogle indlæg, vil du indse, at du ikke er den eneste, der går igennem det, du føler. Når du starter appen, får du et par spørgsmål, der hjælper dig med at finde det rette fællesskab. Du kan altid skifte mening senere, hvis du vil prøve andre fællesskaber.

Download: TalkLife til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

5. Amaha

Amaha er en app til selvpleje, der fokuserer på aktiviteter, der får dig til at få det bedre. Den stiller dig spørgsmål for at finde ud af, hvad du har brug for hjælp til, og hvordan du har haft det i de seneste uger og måneder.

Derefter opretter appen en plan baseret på selvvurderingstesten og inkluderer nogle daglige aktiviteter, der kan hjælpe dig med at overvinde følelser af stress og angst. Sammen med mindfulness og positiv psykologi bruger Amaha CBT til at forbedre den mentale sundhed. Det hævdes, at eksperter har kurateret de ressourcer, der er tilgængelige i appen, for at hjælpe dig.

Den har en mål- og humørtracker, der giver dig mulighed for at sætte mål og spore dit humør i løbet af dagen for at forberede nogle indsigter om dig selv. Desuden kan du i tider med fortvivlelse tale med en AI-drevet chatbot eller en terapeut for at hjælpe dig med at forstå dine behov.

Download: Amaha til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

6. MindDoc

MindDoc

MindDoc er en dagbogsapp, der hjælper dig med at logge dit humør og overvåge dit mentale helbred ved hjælp af en række spørgsmål. Den giver et indblik i dine symptomer og din adfærd efterfølgende. Desuden tilbyder den et bibliotek af kurser og øvelser, der hjælper dig med at få det bedre med tiden.

Hver gang du logger ind, skal du gennemgå en række spørgsmål, som hjælper MindDoc med at forstå dig bedre. Resultatsektionen i appen kan tage ca. 14 dage at generere en vurdering af dit mentale helbred.

Derudover er MindDoc gået sammen med BetterHelp for at forbinde brugere med autoriserede terapeuter til en bred vifte af behandlinger. Du bør overveje at bruge denne app, hvis du leder efter måder at håndtere dine symptomer og selv initiere adfærdsændringer på.

Download: MindDoc til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

7. Youper

Youper

Youper hævder, at den anvender CBT-teknikker til at hjælpe dig med at overvinde depression og angst. Når du registrerer dig, får du et spørgeskema for bedre at forstå dine symptomer og give dig løsninger.

Den udarbejder en plan for dig, som gradvist forbedrer dit mentale helbred. Programmet består generelt af daglige check-ins, symptomovervågning og meditationer. Disse aktiviteter ændres dog hver dag, efterhånden som du gør fremskridt.

Youper tilbyder et stort bibliotek af aktiviteter, der kan hjælpe dig med arbejde, stress, depression, angst og andre problemer. Du kan nemt følge dine fremskridt og føre dagbog over dine oplevelser i appen.

Download: Youper til Android | iOS (gratis, abonnement muligt).

8. Bloom

Bloom - Behandl stress og angst med professionel hjælp.

Bloom evaluerer din adfærd ved hjælp af en række spørgsmål og tildeler dig derefter en score på baggrund af dine svar. Senere anvender den en række aktiviteter, guidede programmer og journalføring for at hjælpe dig med at forbedre din mentale sundhed, hvilket er særligt nyttigt, hvis du har med overvældende stress eller angst at gøre.

Blooms guidede programmer omfatter selvomsorgspraksis, der har til formål at øge positiviteten i dine tanker. Når du ønsker at slappe af, er der flere videoer i Explore-sektionen, som du bør se. Desuden afspiller appen en beroligende baggrundslyd, mens du gennemser dens indhold, så du får en fredfyldt oplevelse fra det øjeblik, du åbner den.

Ligesom mange andre apps anvender Bloom CBT-teknikker til at forbedre dit mentale helbred. Seth Gilligan, der er klinisk terapeut og forfatter, har designet de videoer, der bruges i Bloom-appen.

Download: Bloom til iOS (gratis, abonnement muligt).

Behandl stress og angst med professionel hjælp og disse apps

Uanset om du er ramt af angst, depression eller stress, kan disse apps hjælpe dig med at få lindring, når du ikke har umiddelbar adgang til en professionel terapeut eller en pålidelig person at tale med. De fleste af apps på denne liste bruger CBT-metoden, som måske ikke virker for alle. Du kan dog benytte dig af de gratis prøveversioner af appsene og holde dig til hver enkelt i et par dage for at afgøre, om den virker for dig.