Et job inden for sociale medier kan være billetten til en fremtidssikret karriere. Her er de mest populære specialiseringer, du kan kigge på.

Sociale medier startede måske nok som en måde at komme i kontakt med folk på og skabe underholdning, men de har med tiden udviklet sig til et af verdens mest effektive markedsføringsværktøjer. Som følge heraf skifter virksomheder deres fokus til de sociale medier for at få adgang til det enorme marked, hvilket resulterer i et voksende antal job inden for sociale medier.

Men da job på sociale medier er en ny udvikling, kan jobrollerne være tvetydige. Denne artikel vil hjælpe med at rydde op i forvirringen og kaste lys over de bedste job inden for sociale medier – lønniveau, ansvarsområder og de certificeringer, du skal have for at imponere enhver arbejdsgiver.

Hvad er en karriere inden for sociale medier?

sociale medier

Job på de sociale medier handler om at skabe forbindelse mellem et brand og dets målgruppe. Du kan se dem som en forlængelse af almindelige marketingjobs, blot specialiseret i sociale medier. De drejer sig om populære sociale netværk som Instagram, Facebook, LinkedIn, Tik Tok og Twitter og involverer opbygning, udvikling og vedligeholdelse af en digital følgerskare.

Seks vellønnede job inden for sociale medier

Job på sociale medier er meget lukrative med lønninger på mellem 28.000 og 45.000 kroner. Nedenfor har vi listet nogle af de bedste karrieretitler inden for sociale medier. Husk dog, at da det er et så nyt område, har nogle af disse job overlappende ansvarsområder, så du skal stille mange spørgsmål, før du beslutter dig for din karriererolle.

1. Social Media Manager

For at blive en god leder af sociale medier skal du forstå nuancerne på de forskellige sociale medier – f.eks. hvordan LinkedIn foretrækker indhold i lang form og Twitter i kort form. Du skal også være god til at engagere dit publikum og have viden om aktuelle tendenser.

I denne rolle vil du arbejde tæt sammen med social media-specialister for at gennemføre indholdsstrategier, mens du administrerer din kundes konti på de sociale medier. Du kan være ansvarlig for flere sociale mediekonti på tværs af forskellige sociale medier, så de vigtigste færdigheder, der kræves i denne rolle, er evnen til at prioritere og udføre flere opgaver samtidig.

2. Content Manager

Gennemsnitsløn: 37.158 kroner.

Certificeringer: Content Strategy Course.

Ikke alle content former er lige gode. Nogle går viralt, mens andre knap nok får visninger og forsvinder i internettets kanaler. En content manager opgave er at finde ud af, hvilket indhold der er relevant, og bruge disse oplysninger til at udvikle en content-strategi, der er on-brand og fremmer virksomhedens mål.

De fleste content managers ansvarsområde drejer sig om at skabe nye former for indhold og idéer, f.eks. videoer, blogindlæg og nyhedsbreve. De beskæftiger sig dog også med analyser og undersøger data fra tidligere kampagner for bedre at forstå, hvilken indholdsform og længde der bedst appellerer til deres målgruppe.

3. Social media specialist

Gennemsnitsløn: 30.627 kroner.

Certificeringer: Google Data Analytics Professional Certificate.

Specialister inden for sociale medier er trendsættere. De overvåger populære tendenser, vurderer, om de appellerer til virksomhedens målgruppe, og udvikler geniale måder at integrere dem i deres forretningsstrategi på.

Deres job kræver, at de er fortrolige med flere sociale netværk og kan også hjælpe med at udgive indhold og automatisere indlæg på sociale medier. Derudover arbejder de sammen med content-managere og social media-managere for at sikre en sammenhængende strategi for sociale medier.

4. Specialist i søgemaskineoptimering (SEO)

Gennemsnitsløn: 34.790 kroner.

Certificeringer: SEO Certification Course.

En af de bedste måder at øge din tilstedeværelse på de sociale medier er at rangere højt på populære søgeord. Som SEO-specialist er det din opgave at sikre, at dine indlæg på de sociale medier også følger de bedste SEO-praksisser ud over at give reel værdi.

Denne meget analytiske rolle kræver, at du er meget tilpasningsdygtig, da SEO-reglerne ofte ændres afhængigt af søgemaskinen. Nogle af jobkravene omfatter udførelse af søgeordsundersøgelser, optimering af indhold og sikring af, at webstedet overholder SEO-retningslinjerne.

5. Community Manager

Gennemsnitsløn: 28.167 kroner.

Certificeringer: Meta Certified Community Manager.

Community managers er en afgørende ingrediens bag succesen for topmærker som Apple og LEGO. De tager over, hvor social media managers stopper. I stedet for udelukkende at fokusere på at tiltrække forbrugere arbejder de på at skabe loyalitet og skabe en forbindelse mellem brandet og dets kunder.

Det gør de ved at overvåge de sociale medier for at finde omtaler af deres brand og ved at gå i dialog med kunderne. Community managerens ansvarsområder omfatter opbygning af relationer med forbrugere, influencers og branchefolk, løsning af kundeklager og overvågning af brandets community-sundhed.

6. Engagement Manager

Gennemsnitsløn: 45.000 kroner.

Certificeringer: Social Media Marketing Cornell Certificate Program.

Det er vigtigt at få dit indhold ud til så mange øjne som muligt, men det er også vigtigt at sikre, at de engagerer sig i det. Derfor er engagement managers afgørende tandhjul i marketinghjulet på de sociale medier. Deres opgave er at skabe konverteringer og få publikum til at interagere med indhold på sociale medier, hvad enten det er ved at abonnere, følge, kommentere eller købe et produkt.

For at være en engagement manager skal du forstå forbrugernes psykologi. Du skal vide, hvad der får dem til at klikke og binde det ind i din indholdsstrategi. I denne rolle omfatter opgaverne bl.a. at besvare kommentarer og beskeder, pleje partnerskaber med konkurrenter og nå ud til brandambassadører.

Sådan får du job inden for sociale medier

Sociale Medier job

Selv om en uddannelse inden for et relateret område som marketing, journalistik eller reklame er en fordel, behøver du ikke at have en sådan for at få job inden for sociale medier. Området er stadig i sin vorden, så arbejdsgiverne fokuserer mere på resultater end på kvalifikationer. Fokuser i stedet på de fem trin nedenfor for at opbygge din karriere inden for sociale medier.

Vælg din rolle

Selv om det er en god idé at have færdigheder over hele linjen, vil du finde det mere fordelagtigt at sætte dig ned og etablere dig som ekspert inden for et bestemt område. Hvis du har svært ved at vælge, kan du lade dig inspirere af en af de jobroller, der er anført ovenfor.

Uddan dig selv

Det næste, du bør gøre, er at lære alt om dit valgte job inden for sociale medier. Du tror måske, at du ved alt, hvad der er at vide om sociale medier, men der er en verden til forskel på at bruge sociale medier til underholdning og at bruge dem i forretningsøjemed. Lær om disse grundlæggende principper for markedsføring af sociale medier ved at tilmelde dig online kurser og vejledninger.

Vis dine færdigheder

En måde at vise potentielle arbejdsgivere, at du kan dit fag ved at demonstrere det med dine sociale profiler. Udvikl en tilstedeværelse på de vigtigste sociale netværkssider, og opbyg et engageret og modtageligt publikum. På den måde kan du nemt overbevise arbejdsgivere om, at de skal gøre det samme for dem.

Få praktisk erfaring

Du kan få praktisk erfaring ved at være frivillig til at administrere konti på sociale medier på din skole, i din lokale virksomhed eller i en anden samfundsorganisation. Alternativt kan du søge praktikpladser og lære fra eksperter. Uanset hvad, lærer du på jobbet og får praktisk erfaring, som du kan medtage i din portfolio.

Gå på jobjagt

Sociale medier som LinkedIn og Twitter er gode måder at få nys om ledige stillinger på. Følg de brands, du er interesseret i, for at få besked om deres ledige stillinger. Alternativt kan du bruge disse websteder til at komme i kontakt med fagfolk, som kan henvise dig til job.

Er sociale medier en god karriere?

Ja, job på sociale medier er en god karrieremulighed at gå efter. De betaler godt, og efterhånden som udbredelsen af sociale medier stiger på verdensplan, vil de kun blive mere relevante. Men for at have en rimelig chance for at få et godt job i branchen skal du være fremragende til dit håndværk og præsentere et tiltalende brand image på de sociale medier over for potentielle arbejdsgivere.