Sociale medier kan hjælpe dig med at opbygge et godt professionelt brand image, der giver værdi til din karriere. Her er nogle tips til, hvordan du gør det.

Sociale medier giver karrieremuligheder på tværs af geografiske grænser. Historier om folk, der har fået gode job gennem onlineforbindelser, er almindelige i dag.

Som professionel kan du få mere ud af din karriere ved at opbygge et godt professionelt personligt brand på de sociale medier. Undrer du dig over hvordan? Lad os finde ud af det.

1. Opret et formelt brugernavn

Når du har besluttet dig for den sociale medieplatform, der passer bedst til dig, skal du oprette et formelt brugernavn, der afspejler dit brand. Dit brugernavn er en del af din onlineidentitet. Det er det, du vil blive kendt for, så det er meget vigtigt at skabe det rigtige brugernavn, da det sætter tonen for, hvad dine følgere og offentligheden skal forvente.

Som professionel bør dit brugernavn være enkelt, selvforklarende, kortfattet og formelt. Det skal afspejle din karriere. Et godt formelt brugernavn består af dit for- og efternavn. Undgå at bruge kælenavne og slang.

2. Udfyld din bio fuldstændigt

Din sociale Medie BIO

Din bio er en kortfattet beskrivelse, der introducerer hvem du er for folk på din sociale mediekonto. De fleste onlinebrugere udfylder ikke deres bio, og da slet ikke fuldstændigt. De lader folk gætte på, hvem de er, og hvad de handler om.

Når du udfylder din biografi ærligt og fuldstændigt, har du mulighed for at præsentere dig selv, som du ønsker, at folk skal tiltale og opfatte dig. Det viser også dit publikum, hvad du laver. Det er din chance for at gøre dit job eller din karriere klart og tydeligt.

Når du udfylder din bio som karriereperson, skal du tænke på det som en 20 sekunders elevator pitch. Gå lige til sagen. En omfattende bio kan give dig jobtilbud og muligheder.

Hvad er en elevator pitch?

En elevator pitch – også kendt som en elevatortale – er en hurtig sammenfatning af din baggrund, erfaring og dit formål. Grunden til, at den kaldes en elevatortale, er, at den skal være kort nok til at kunne præsenteres under en kort elevatortur.

3. Brug et professionelt billede af dit ansigt som dit profilbillede

Det første indtryk er afgørende, og dit profilbillede er afgørende for det første indtryk. Billeder siger mere end tusind ord. Lad dit profilbillede tale godt for dig og vise dig i et meget godt lys.

Billeder sender signaler

Det ene profilbillede er ikke mere rigtigt end det andet, for det afgørende er, at du er bevidst om den historie dit billede fortæller til folk.

Det ansigtsbillede, du vælger til dit profilbillede på de sociale medier, skal vise dig i dit professionelle element. Hvad siger det om dit job eller din karriere? Formålet med dit professionelle ansigtsbillede er at styrke din personlighed, din professionalisme og din branding yderligere.

4. Skriv og tal i en formel tone

Hvis du skriver og taler i en professionel tone på sociale medier, viser du, at du ved, hvad du taler om. Spørg dig selv: Hvordan ville jeg kommunikere, hvis jeg var til et forretningsmøde? Forestil dig, at du er til det møde og taler med forretningsinteresserede mennesker.

Brugen af et formelt sprog viser, at du er seriøs, og det vil tiltrække andre seriøse mennesker til dig. At skrive og tale i en formel tone er direkte, kortfattet og respektfuldt. Brug ikke uformel stenografi, forkortelser eller sammentrækninger, når du skriver eller taler. Du præsenterer faktuelle oplysninger med både grammatisk og politisk korrekthed.

5. Begræns dine indlæg til dit arbejde og dit område

Din BIO på sociale medier

En af fordelene ved at begrænse dine indlæg på de sociale medier til dit område er, at det hjælper med at give dit indhold retning og struktur. Det holder dine indlæg professionelle og forhindrer dig i bevidst eller ubevidst at skrive noget, der kan ødelægge din karriere.

At fokusere på dit arbejdsområde eller din karriere gavner dig også med hensyn til jobmuligheder. Arbejdsgivere vil være mere tilbøjelige til at ansætte dig, når de kan se, at du fokuserer på en bestemt niche. Mange arbejdsgivere i dag er kyndige på sociale medier og gennemgår potentielle medarbejderes profiler og opslag.

6. Tag billeder og videoer, der viser dig frem

De billeder og videoer, som du som professionel lægger ud på sociale medier, skal afspejle virkeligheden i dit job, din virksomhed eller din karriere. Hvis du ønsker at blive opfattet som en ekspert i erhvervslivet, skal du lade folk se det indtryk i dine indlæg. Du skal poste billeder og videoer af dig selv til møder, i bestyrelseslokalet, ved præsentationer osv.

Hvis du f.eks. ønsker at gå på Instagram Live, skal du gøre det i din business eller office space. Selv om det er godt at skabe en gunstig opfattelse af dig selv, skal du ikke overdrive det med vildledning. Ellers vil folk gennemskue fidusen, når de kommer tættere på dig, og betragte dig som falsk.

7. Fortæl om dit arbejde i dine indlæg

Når du fortæller om dit arbejde og hvordan det udføres i dine indlæg, viser du, hvor meget du er engageret i din karriere, dit job eller din virksomhed. Det skaber også tillid hos potentielle kunder, der ønsker at engagere dig for dine tjenester. Ved at skrive om dit arbejde på sociale medier kan du vise dine færdigheder frem. Hvis du arbejder på et spændende projekt, skal du ikke tøve med at fortælle om det.

Ved at gøre dette kan du opbygge meningsfulde relationer, hvilket er en af de positive virkninger af sociale medier i samfundet. Selv om opslag om dit arbejde forbedrer dit brand image som professionel, bør du ikke dele følsomme arbejdsoplysninger. Ellers vil du udsætte dig selv for fare.

8. Skriv nyttige tips i din arbejdsgren

At skrive nyttige tips i forbindelse med dit arbejde er en god måde at vise din ekspertise og skabe tillid blandt dine følgere. Dine følgere vil engagere sig mere i dine indlæg, når du deler værdifulde oplysninger. I det lange løb vil du opbygge et fællesskab af mennesker, der respekterer dig og stoler på din professionelle dømmekraft.

Du kan f.eks. udvikle din karriere ved at offentliggøre nyttige oplysninger på LinkedIn og andre sociale netværk. Hvis du deler nyttige tips inden for dit erhverv, vil det fungere som motivation for folk, der stræber efter at komme ind på dit område. De vil se dig som et forbillede og en kilde til inspiration.

9. Hop på tendenser inden for dit område

Skab et positivt professionelt brand image

Tendenser skaber engagement på de sociale medier. De er en god måde at opnå synlighed på. Som professionel bør du dog ikke deltage i alle tendenser. Hold dig til dem, der vedrører dit område. Når du deltager i trends, får du nye målgrupper.

Du kommer også til at fremstå som en sjov og relationel person og ikke bare som endnu en stiv professionel. Hvis du hopper aktivt på trends inden for dit område, viser du, at du er opdateret og har forstand på sociale medier. Det åbner dig også op for netværksmuligheder med andre fagfolk inden for dit område.

10. Hold dig fra kontroversielle emner

Kontroverser kan give dig god synlighed, men de kan også skade dit brand image som professionel. Så det er i din bedste interesse at undgå kontroversielle emner. Online publikum er mangfoldigt og har forskellige holdninger, især om følsomme emner som religion, politik, seksualitet, race osv.

Du kan udtale dig om noget, der vil gøre folk oprørte, og det vil påvirke dit brand image. At styre uden om kontroversielle emner betyder ikke, at du ikke bør have en mening om emner. Men før du kaster dig over det kontroversielle emne, skal du spørge dig selv, om det er det værd. Hvad kan du risikere at miste?

Skab et positivt professionelt brand image på sociale medier

Sociale medier handler om opfattelse. Du kan få folk til at tro det, du vil have dem til at tro. I dette tilfælde sælger du et professionelt brand image. Du skal være klar i alle henseender.

Udnyt muligheden for at komme i kontakt med dine følgere og andre fagfolk på de sociale medier. Men husk på, at de vil forholde sig til dig på baggrund af det brand image, du skaber for dig selv. Så vær bevidst om, hvordan du ser ud, og hvad du siger og gør.