Disse gennemprøvede tips vil hjælpe dig med at starte en succesfuld e-handelsvirksomhed.

At åbne en webshop kan være både skræmmende og spændende. Som digital iværksætter, der begiver sig ud på en rejse gennem e-handelens verden, vil du støde på forhindringer, som du har brug for hjælp til at navigere igennem.

Disse tips tager fat på de almindelige forhindringer, som onlineforhandlere ofte støder på på deres personlige rejse gennem e-handelens verden.

1. Vælg det rigtige firmanavn

3D ordet "brand" ligger fladt

Dit firmanavn bør udtrykke noget meningsfuldt, men stadig være skalerbart, efterhånden som din virksomhed vokser. Når du vælger et firmanavn, gælder den gamle leveregel KISS (Keep It Simple, Stupid) her – du ønsker, at dine kunder nemt kan finde din onlineforretning og vende tilbage.

Lav en liste med et halvt dusin navne, og få feedback fra betroede venner og familiemedlemmer. Et perspektiv udefra er uvurderligt.

Hvis du kan finde et originalt navn, der stadig har .dk-domænet ledigt, har du ramt jackpot.

2. Etabler din tilstedeværelse på sociale medier

En kvindes hænder holder en telefon med et fotoalbum på skærmen.

Sociale medier er rygraden i moderne markedsføring. Sociale medier kan forvandle følgere til kunder og drive trafik direkte til din online shoppingplatform. Deling af engagerende indhold kombineret med de rigtige tags kan hjælpe dig med at booste dit publikum og øge kundeengagementet.

3. Skriv førsteklasses tekster til dine annoncer

En pige ved et skrivebord med en blyant i hånden og en åben notesbog.

En overbevisende titel, der beskriver dit produkt på en kortfattet, men kreativ måde, vil øjeblikkeligt tiltrække potentielle købere.

Vær ikke bange for at tilføje lidt personlighed i beskrivelsen af annoncen – dine kunder vil føle, at de kommunikerer direkte med nogen (og ikke bare et ansigtsløst firma).

Uanset om du sælger på Facebook Marketplace, eBay eller din egen online shoppingplatform, er ærlighed den bedste politik, når det gælder produktfejl. Det er til gensidig fordel for både dig og dine kunder. På den måde ved de præcis, hvad de får, og de har ingen grund til at efterlade negativ feedback om din virksomhed.

4. Tag nogle kvalitetsbilleder

En pige tager et billede af en jeansjakke

Man behøver ikke altid at være professionel for at tage et godt billede. Et par fotos af høj kvalitet vil øjeblikkeligt fange potentielle kunders opmærksomhed og kan adskille din butik fra konkurrenterne.

Heldigvis er de grundlæggende elementer i et godt foto – tilstrækkelig belysning, skarpe detaljer og en baggrund, der ikke distraherer – ikke svære at forstå.

5. Send dine varer hurtigt (og tilføj et personligt præg)

Pigen pakker pakken ind med gaffatape

I en tid med øjeblikkelig tilfredsstillelse forventer køberne, at deres ordrer bliver pakket og afsendt med det samme. Nogle platforme, såsom eBay, giver dig mulighed for at angive en håndteringstid fra en dropdown-menu, når du opretter en annonce. 24 til 48 timer er en rimelig tid mellem det tidspunkt, hvor køberen foretager sit køb, og det tidspunkt, hvor du afleverer det på posthuset.

Når du har pakket varen godt ind, så den ikke bliver beskadiget under transporten, bør du overveje at lægge et takkekort i pakken. Det er almindeligt, at sælgere på håndværkssider som Etsy skriver små takkekort sammen med deres unikke og håndlavede varer. Som en spirende digital købmand bør du prioritere at tjene ved siden af at sælge.

På andre platforme kan det være mere passende at skrive en personlig takkehilsen. Nogle sider, som eBay, har skabeloner til pakkesedler, som giver dig mulighed for at tilføje din egen besked til køberen. Det er måske en lille gestus, men det vil opmuntre køberne til at vende tilbage til din butik i fremtiden.

6. Opbyg et positivt omdømme

Pigen viser en glad smiley på sin udstrakte hånd

Potentielle købere er mere tilbøjelige til at foretage et køb, når de føler sig sikre på, at du er en troværdig sælger. Positiv feedback fra tidligere købere er en måde at berolige potentielle købere på.

Forskellige platforme tillader forskellige metoder til at give feedback. Ofte kan både køber og sælger give feedback om deres personlige oplevelse under transaktionen.

Men oftest giver køberne kun feedback, når de har haft en dårlig oplevelse, i stedet for en god.

Vær ikke bange for at bede købere, som du har haft en positiv transaktion med, om feedback. Det vil hjælpe dig med at lægge fundamentet for at etablere dig som en troværdig sælger.

7. Vær fleksibel med dine betalingsmetoder

Pigen holder et kreditkort i hånden

Din shop skal være klar til at modtage betaling, så snart du åbner dørene – kreditkort, MobilePay, PayPal og Stripe er gode steder at starte. Selvom du ikke behøver at tilbyde alle muligheder, er det klogt at holde sig opdateret med den metode, som de fleste købere foretrækker.

I begyndelsen af Den Blå Avis levetid udvekslede købere og sælgere f.eks. ofte kontanter, når de mødtes. Men mange købere foretrækker i dag at betale via PayPal, så de er dækket af PayPals køberbeskyttelse.

8. Brug kreative marketingløsninger

Pigen kigger op på skiltet med "content strategy"

Alle elsker en freebie – en giveaway på de sociale medier er en smart måde at øge kendskabet til din virksomhed på. Henvisningskonkurrencer, hvor deltagerne deler din side på de sociale medier med andre, er en af de bedste måder at skabe trafik til din virksomhed og opbygge et interaktivt fællesskab.

At starte en blog på din virksomheds domæne er en almindelig content marketing-taktik. Ikke alene er blogging gavnligt for SEO, men du kan også indirekte øge dit salg ved at beskrive fordelene ved de produkter, du sælger.

På samme måde er vlogging på YouTube en effektiv måde at engagere et større publikum på. Ikke alene er videoer meget delbare, men de menneskeliggør dit brand og har potentiale til at få et eksponentielt publikum, hvis de går viralt.

9. Skab noget positiv PR

Pigen ser sidelæns på de virtuelle bogstaver PR

At skabe positiv PR er afgørende for enhver onlineforretning, uanset om du er nybegynder eller erfaren. Det er vigtigt at opbygge et positivt omdømme, da det kan have stor indflydelse på, hvordan dine potentielle kunder opfatter din virksomhed.

For at opnå dette kan du overveje at lave pressemeddelelser, deltage i relevante begivenheder eller samarbejde med influencers inden for din niche. Ved at fokusere på at skabe en stærk online tilstedeværelse og levere værdifuldt indhold kan du opnå positiv opmærksomhed fra både medier og forbrugere. Vær autentisk i din kommunikation og sørg for, at dine handlinger afspejler dine virksomheds værdier.

Positiv PR kan ikke kun styrke dit brand, men det kan også være en effektiv måde at differentiere dig fra konkurrenterne på og skabe tillid blandt dine potentielle kunder. Husk, at et godt omdømme tager tid at opbygge, så vær tålmodig og konsekvent i dine bestræbelser på at skabe positiv opmærksomhed omkring din onlineforretning.

Nyd turen med online e-handel

Det er vigtigt at minde sig selv om, at man skal nyde rejsen og ikke kun gevinsten. Det er hårdt arbejde at bygge en onlineforretning op fra bunden. Du vil uden tvivl støde på et par forhindringer i processen.

Når du forelsker dig i processen, nyder tilbageslagene og lærer af dine fejl, bliver disse udfordringer til uvurderlig livslang lærdom.